FNG op overnamepad ‘Durf het gaspedaal in te drukken’

De Belgische FNG Group, bekend van de kindermodemerken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge, haalde onlangs 15 miljoen euro op via obligaties. Het bedrijf heeft dan ook flinke plannen, zoals een nieuw te bouwen hoofdkantoor, vijftig tot zestig nieuwe winkels in Nederland en België en het aantal medewerkers verdubbelen naar vijfhonderd. Algemeen directeur Dieter Penninckx: “Maar we hebben zo’n 10 miljoen euro over om te investeren, dus we denken aan een overname van een formule.” Een Nederlands merk? “Zou kunnen,” zegt Dieter Pennickx, managing director bij de FNG Group. “Het zal in ieder geval een modemerk zijn dat bij ons past. Momenteel kijken we uit naar serieuze partijen. We willen wel een gevestigde naam kunnen opnemen in ons bedrijf. Dit jaar zal het waarschijnlijk niet meer lukken, want er is nog niets concreet.

Zo’n proces duurt al snel tien maanden tot een jaar. Maar eigenlijk heb ik nu al te veel gezegd.” Het gaat goed bij FNG, eigenaar van de kindermodemerken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge. In het gebroken boekjaar 2010/2011 boekte het bedrijf een operationele omzet van 43,7 miljoen euro. En onlangs werd 15 miljoen euro opgehaald door een private plaatsing aan obligaties. “We gaan tegen de stroom in,” zegt Pennickx, die het merk oprichtte samen met Anja Maes en Manu Bracke, alle drie ingenieurs. “Juist in deze tijd is het belangrijk de volgende stap te durven zetten. Durf het gaspedaal in te drukken. Er wordt gevraagd of het wel verstandig is, maar het zit nu eenmaal in ons DNA.”

Met het geld dat FNG in kas heeft wordt onder andere de bouw van een nieuw hoofdkantoor in Mechelen gefinancierd. Ook wil het bedrijf het aantal medewerkers verdubbelen. Momenteel zijn dat er honderd op het hoofdkantoor en zo’n honderdvijftig in de winkels. Bovendien zullen alle vier de formules meer eigen winkels krijgen, waarbij Baker Brigde, vooral focust op de Nederlandse markt. “Een kledingstuk dat het goed doet in Nederland is niet per se een topper in België, en andersom,” zegt Pennickx. “De smaken verschillen echt. Dat analyseren we grondig, zodat we die informatie voor de volgende collecties kunnen gebruiken.”

Hoewel er flink wat nieuwe winkelopeningen op de planning staan, zal retail voor het bedrijf geen grotere rol gaan spelen danwholesale. Momenteel ligt de verhouding op fifty-fifty en dat is volgens de directeur de kracht van het bedrijf. “CKS is bijvoorbeeld in Nederland sterk in multibrandboetieks, maar flagshipstores zijn ook noodzakelijk. Je telt pas mee als merk als je eigen winkels hebt.”

Een webwinkel voor het merk CKS is, ondanks het voorzichtige online shop klimaat in België, ook van start gegaan. Hetzij met stille trom. Na een ontwikkelingsfase van zo’n achttien maanden, besloot FNG bescheiden te beginnen. Voor de logistieke kant van de webwinkel kostte veel tijd. Webwinkels voor andere formules en voor de Nederlandse consument volgen. “De webshop draait, zeker voor Belgische begrippen, goed mee. Eigenlijk net als een fysieke winkel van ons. Zo kijken winkeliers ook tegen onze webshop aan. Zij zullen ook profiteren, bijvoorbeeld als een consument in een winkel iets koopt via de webshop, omdat de juiste maat was uitverkocht. Retailers hoeven zo niets in te kopen, maar verdienen toch.”

Source: Fashion United, 19 June 2012

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: